در طنز تلخ"وکیل تسخیری" به انسانهایی برمیخوریم که هر کدام به شیوهای دچار سرخوردگی شدهاند و دارای واکنشهایی هستند که برگرفته از محیط است
در طنز تلخ"وکیل تسخیری" به انسانهایی برمیخوریم که هر کدام به شیوهای دچار سرخوردگی شدهاند و دارای واکنشهایی هستند که برگرفته از محیط است
دنیای امروز، دنیای پیچده پیکار کمپانیهای بزرگ و رقابت غولهای اقتصادی بازتاب خود را در تمامی ابعاد زندگی انسان امروز بر جای میگذارد. در فضای رقابت کامل اقتصادی که نمود اجتماعی آن در قالب شعار"یا بخور و یا خورده میشوی" خود را آشکار میکند، با بیرحمی انسان شکننده و بی پناه را مورد اصابت قرار میدهد. انسان مدرن امروزی، انسانی است که برای کسب موفقیت در هر یک از ابعاد اقتصادی ـ اجتماعی(که با هم در ارتباط متقابلند) به ناچار باید گامهای خود را با سرعت پیشرفتها هماهنگ کرده و از آرامش و فضای طبیعتی که خاستگاه وی است، دور شود.
در طنز تلخ"وکیل تسخیری" به انسانهایی برمیخوریم که هر کدام به شیوهای دچار سرخوردگی شدهاند و دارای واکنشهایی هستند که برگرفته از محیط است.
وکیلی که با وجود داشتن تحصیلات و معلومات به جهت کم رویی در انتظار انتخاب شدن، سالها نیمکت نشین سالن دادگاههاست. وکیلی که در پایان از شدت افسردگی و خستگی حاصل از سالها انتظار تمایل خود به انزوا و پناه بردن به رختخواب را انکار نمیکند و تنها فرصت زندگی خود را نیز از دست داده و حتی به بیسوادی نیز متهم میشوند.
از سوی دیگر متهمی به قتل، پرنده فروشی که عاشق پرندههای خود است نیز تمایل به پناه بردن نزد پرندگان و فرار از اجتماع که زن وی سمبلی از این جامعه است را با کشتن همسرش و عدم احساس پشیمانی از این حرکت را به خوبی نمایش میدهد.
نکتهای که در متن وکیل تسخیری جای تأمل دارد و پشت لایههای متن خود را پنهان کرده، زن مقتول متهم است که با خندههای مکرر و پایان ناپذیر خود باعث خلق این داستان شده است. این شخصیت نمودی است از رسیدن به پوچی و مسخ انسان امروزی. کسانی که به زعم نمایشنامه حرف جدی برای گفتن نداشته و زندگانی را در مضحکه کردن هر آن چه که بتوان تصور نمود، تلقی میکنند.
در نهایت، اغراق در شخصیتپردازیهایی که همگی برگرفته از دنیای پیرامون هستند، به خلق طنزی منجر شده که چون گویای حال بسیاری از انسانهای جامعه امروزی است، تا انتها تماشاگر را بر جای مینشاند و به تفکر و تأمل وامیدارد.
نمایشنامهنویس از نگاه کارگردان
وکیل تسخیری نوشته جان مورتیمر است. مورتیمر متولد 1923 تحصیلات در رشته حقوق از دانشگاه آکسفورد. شغل رسمی وی وکالت در ضمن یکی از پرکارترین نویسندگان انگلیسی زبان در عرصههای مختلف ادبیات نمایشی وی آثار باارزشی برای تئاتر، سینما و تلویزیون نگاشته است.
در دهه اخیر شهرت چشمگیر او، بیشتر به سبب نوشتن متن سریالهای متعدد تلویزیونی بوده که معروفترین آنها(رامپل در دادگاه بیلی) Rumpeale of The Baiy نام دارد و حدود 12 سال روی آنتن بوده است.
یکی از نمایشنامههای موفق او که در سال 1971 به نمایش درآمد سفری در محدوده پدرم نام دارد که در حقیقت شرح زندگی خود اوست الک گینس و(سر لارنس اُلیویه) بازی کردهاند.
نمایشنامه وکیل تسخیری که مورتیمر در اصل برای رادیو نوشته بود، پس از اجراهای متعدد در تئاتر و تلویزیون سرانجام در سال 1926 به کارگردانی جیمز هیل James Hill به فیلم سینمایی درآمد و شهرت و موفقیت جهانی برای نویسنده کسب کرد.
جان مورتیمر چند فیلمنامه برای کارگردانان معروف جهان سینما نوشته است. از جمله"بانی لیک گم شده" 1965 "برای اتو پر مینجر و عصرانه با موسولینی" 1999 به سفارش فرانکو زفیرلی نویسنده وکیل تسخیری در سال 1998 به داشتن لقب(سِر) مفتخر گردیده است.
نمایشنامه وکیل تسخیری که سرگذشت دو انسان افسرده است. به نوعی مسائلی را مطرح میکند که از نظر بیننده غیرمأنوس و عجیب مینماید و همین باعث خندیدن تماشاگر و این که چگونه دو انسان میتوانند در عصر تکنولوژی چنین بیندیشند، میشود.
مورگن هال وکیل در صحنه که نمای یک زندان است به سراغ قول که یک زندانی محکوم به مرگ است، وارد میشود. پرده اول برخورد وکیل و موکل است. هیچ کدام از هم شناختی ندارند. هال از این که پس از سالها میتواند از موکلی دفاع کند، بسیار هیجان زده و خوشحال است.